2022. január 3., hétfő

„Mesélj nekem!” – Nemes Nagy Ágnes nyomán


(c) Bódi Kati

 

Száz éve, 1922. január 3-án született Nemes Nagy Ágnes, aki nemcsak a neve, hanem művei jogán is a magyar líra, gyereklíra „nagyasszonya”. Ő életművében is elválasztotta a kettőt: „...rájöttem, hogy a gyermekvers: műfaj. Itt lehet valamit csinálni. Híve vagyok annak, miszerint a jó gyerekvers is ugyanolyan verscsírából indul ki, mint a valódi vers. Csak a feldolgozási módja, az előadási módja más.”  

Madarak című versében kishúgával beszélget a versbéli ÉN. Tekintetünket – a gyerekolvasó tekintetét – így a másikra és a világra irányítja, akinek és akiről mesél. Mert lényege szerint a vers is mesél:

 

Mennyi fényes, szép madár!
Nem tudod, hogy merre száll?
Honnan jönnek?
– Nem tudom.
Merre mennek?
– Nem tudom.
Égre, földre, vízre szállnak?
Nádba bújnak?
– Nem tudom.

Mennyi fényes, szép madár!
– Isten áldjon,
kishugom,
merre mennek,
megtudom,
fára mászom, vízbe úszom,
nád bugáját
széthuzom.

Jaj, ne menj el, mért beszéltem,
megfázol az őszi szélben!
– Meg se fázom, meg se érzem,
merre mennek, megtudom,
megtudom,
és ha bírom, elmesélem.

Januári témánk innen indul: „és ha bírom, elmesélem”. Az Író Cimborák arra vállalkoznak, hogy írásaikkal követik a gyermeki kérést: Mesélj nekem! Mesékkel válaszolnak arra a kérdésre is, mi tartotta össze az írói műhelyt tíz éven keresztül. Hiszen január 22-én, a magyar kultúra napján és Weöres Sándor halálának 33. évfordulóján leszünk tízévesek. Mondhatni, tízévesek mesélnek tízéveseknek. Ez most a nemes és nagy feladatunk. Isten hozott, kishugom, figyelj a mesére!

Szeretettel várunk minden gyermek és felnőtt olvasót január és február napjain

 

A szerkesztők:

Nagy Izabella, Miklya Zsolt

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése