Nagy Izabella (Fotó: Vass Tibor) |
Az úgy szokott történni, hogy reggel hatkor csörög az ébresztő: nálunk Šári (nagylányom) kedvenc zenéinek egyike szól. Akkor ő bevonul a fürdőbe, ahol negyven percen keresztül készülődik, közben kávézik (apukája készíti), és szól a zene. Minden nap más, amihez kedve van.
Nos, idősebb koromra így ismerem meg az aktuális indie-rock bandákat (és áldom az eget, hogy jó zenei ízlése van a gyereknek). Már nekem is van kedvenc bandám Šári zenéiből.
Az úgy is szokott lenni, hogy ezek a zenészek nem jönnek Budapestre koncertezni, de Bécsbe igen. És az én nagylányom (ehhez csatlakozott a fiam is – a kisebbik lányom is lassan beindul, akkor csoportos jegyet kell majd vegyünk) engem visz a koncertekre, mert közben jól együtt is lehet lenni (elképesztően élvezetes társaság, amúgy). Idén Skóciába vitt el egy zenei fesztiválra, majd a Szigetre, ugyanazt a bandát meghallgatni.
A Szigetet igazából már én erőszakoltam, mert hallanom-látnom kellett őket még egyszer élőben: The Last Shadow Puppets. Ez a nevük. Irtó izgalmas, hogy két totál őrült figura hogyan vonja be a rockzenébe a vonósokat (és irtó vicces, ahogy a sok tízen- huszonéves között nem találok más szülőt az első sorban, aki ordítja a dalokat, visít a számok végén, és csápol eszeveszettül). Nekem valamiért eksztatikus élményt okoz a rock és a komolyzene találkozása: valószínűleg a vadság és a szépség harmóniája miatt, nem tudom.
Mit olvasol?
Ez egy nehéz kérdés, mármint az olvasási szokásaim. Szeretek kávézni és olvasni közben. Mindig van nálam könyv, és ha várok valakire: olvasok, ha buszmegállóban ácsorgok: olvasok (bár a zenehallgatás üti, mert a zene szövege és a dallam felülírja a szemem munkáját), de lefekvés előtt is, meg a WC-n is, sőt, van a konyhában is szétszórva: tulajdonképpen az életteremben mindenhol van egy-egy könyv, amit éppen olvasok.
Így aztán az olvasás lassú. És több csúnya szerző beelőz. Az új szerelmek, felfedezések, borzasztó tolakodó népség. Ezek elé beelőz a technika, mert amikor kinyitom a gépem, hogy dolgozzak rajta (kis ferdítés, igazából nyáron főleg közösségi életet élek rajta), muszáj belepillantani az online irodalmi lapokba, hogy mi folyik a világban.
Augusztusban konkrétan a következők kerültek a szemem elé: Háy János: Xanadu (egyszerűen imádom ezt a kötetet, direkt lassan olvasom - ez elképesztő önfegyelmet igényel, és én erről nem vagyok híres -, a bekezdések után megállok – még a metrón is, pedig ott nagy a csábítás, hogy faljam a szöveget – és merengek, néha belül pityergek, sóhajtozom, és folyamatosan azt figyelem, hány lap van még, mert nem akarok a végére érni). Zalán Tibor: Göncölszekér (szóval, ha Háy-t imádom, akkor Zalánért is valamiféleképp teljesen odavagyok, ezek a rövid, szívfacsaró történetei megállásra késztetnek, és arra gondolok, hogy’ is lehet ennyire természetesen fogalmazni, miközben a szívem belesajdul). Berka Attila: Hosszúkávé külön hideg tejjel (na jó, a Berka nekem külön világ. Amikor olvastam, hallottam a hangját. Valamikor augusztus közepén történt ez, és akkor kezdtem el igazán lelassulni, csak ültem a kapucsínómmal, és minden egyes mondatát átszűrtem. Elképesztő élmény volt). Volt még Géczi János Vadnarancsok I., felfaltam, és rájöttem, normális vagyok, miközben teljes mértékben nem vagyok normális, de ez így van jól. Bele-belekaptam az Év versei 2016-ba, amikor kedvem támadt rá, menet közben a nappaliban. A konyhában Oscar Wilde Összes műve, angolul, nagyon lassan, tulajdonképpen olvasgatom, mert szó szerint „behalok” attól, ahogy az angolt használja. Döbbenetesen szépen fogalmaz.
Dalszövegeket is szoktam olvasni (ugye például a Last Shadow dalszövegeit), mert igen érdekes, ahogy a félmondatokba bele tudják gyűrni a lényeget. Én, azt hiszem, túl sokat akarok mondani, pedig ezek a tömör megfogalmazások elegendőek. Minden bennük van, ami kell (a többit kipótolja maga a zene).
Az online felületen főleg verseket olvasok (nincs türelmem hosszabbra a képernyő előtt): Miklya Zsoltét (eh, ő aztán nagyon magasan van pozicionálva a fejemben), Szabó T. Annát nemrég kezdtem megismerni, Lackfi szösszenetei feljönnek a FB-on, minden nap legalább három új, Payer Imre és Wirth Imre versei is megfogták a képzeletemet, és az a jó ebben, hogyha van egy szusszanásnyi időm, itt van, helyben, az ölemben. Enyém lehet a szöveg, és aztán szaladhatok tovább.
Lustaságból csak ritkábban olvasok lapokat, például ÉS-t, de élvezem a papírt, ahogy gyűrődik lapozáskor, meg zizeg.
Olvasok még szakirodalmat is, ami a munkámhoz kell, de mivel impulzív vagyok, hamar elterelődik a figyelmem (főleg nyáron, amikor nem kell tanítanom, és szabadon szúrhatom el az időmet).
A Bibliát is elég rendszeresen olvasom, csak a miheztartás végett (hogy megértsem, nem a vallás számít, nem a tradíció, nem is az egyes emberek hitvallása, nézete és magyarázata). Az a belső hang, ami megszólal az Íráson keresztül, az a tükröződés, hogy semmi sem véletlen, semmi sem hiba, semmi sem kontextus nélküli – tulajdonképpen visszajelez, hogy én is érek valamit, hogy nekem is helyem van ezen a világon, és nagyon is rendben van az, akivé válok a folyamatokban.
Mit nézel mostanában?
A zenehallgatás és az olvasás mellett nem sok jut másra, pedig szeretem a jó filmeket. Vannak abszolút kedvencek, a családunkban kultikus, százhuszonötezeregyszer megnézett, kívülről idézett, belülről átélt darabok (Luc Besson, Coen-testvérek, Tarantino, Guy Ritchie művei). De van egy olyan kedves filmem, melynek értelmezése sajnos a két főszereplőhöz fűződő rajongás miatt néha tompul, bár zseniális, és emiatt az élmény mindenképpen lehengerlő (sebaj, szeretek elalélni szép dolgoktól): Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott. Tom Stoppard művei amúgy is elképesztőek, de Tim Roth és Gary Oldman játéka pazar – ez a megfogalmazás eléggé közhelyes és lapos. Nem tudok mit mondani, bármikor újra tudom nézni, bármikor ugyanazzal a szenvedéllyel figyelem a párbeszédeket, az események összefonódását (igen, minden alkalommal meglep, hogy hirtelen a Hamletben találom magam – bár a Hamletet pár havonta azért el szoktam olvasni így is úgy is). Ha van tökéletes film, ez az.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése