Pap Kata grafikája |
1.
HÅKON-nak hívnak, és Norvégia második legnagyobb városában
élek. De nehogy azt hidd, hogy felhőkarcolók vannak nálunk meg hatalmas
forgalom! Norvégiában még a nagyvárosok is nyugisak és barátságosak. A mi
városunkat Hamarnak hívják, és a Mjøsa tó partján fekszik. A tó hideg, acélkék
vizében visszatükröződnek az apró házak, az ezerszínű őszi fák és a világító
kék ég.
- Brrr! Brrr! – zörög az ajtócsengő. Ez azt jelenti, hogy
megérkezett Matthias, az asszisztensem.
- Semmi kedvem felkelni! Még alig múlt hét óra! – kiabálok
ki az ágyamból, de senki nem válaszol. Hallom, hogy Matthias és a mama
csevegnek és kávéznak a konyhában. Becsukom újra a szememet, és úgy teszek,
mintha nem is hallanám őket.
- Most már ideje felkelni, álomszuszék! – mondja nemsokára
mellettem Matthias. – Ide tettem a ruháidat az ágyad mellé. Szólj, ha segítenem
kell a gombokkal!
Nagy nehezen kiülök az ágy szélére, és elkezdek öltözködni.
Ez nekem elég lassan megy, ugyanis mozgássérült vagyok. Nem tudok egyszerre túl
sokat gyalogolni, és nem igazán ügyesek a kezeim: az inggombokat például
utálom. Nem is értem, miért vesz nekem a mama folyton divatos ingeket!
- Gyere, segítek – könyörül meg rajtam végül Matthias. Aztán
segít megkenni a szendvicsemet is.
3.
- Na, ideje elgurulni a suliba! – mondom, mikor végre készen
vagyunk mindennel. Beülök a kerekesszékembe, mert az iskola túl messze van
ahhoz, hogy gyalogoljak. Ahhoz meg túl közel, hogy kocsival menjünk.
Útközben mindenféle férfias dologról beszélgetünk:
kitárgyaljuk a tegnapi meccset, meg a kocsikat, amik elhúznak mellettünk. Papa
ugyanis messze északon dolgozik, egy olajfúrótornyon, így csak Matthiasszal
tudok ilyesmiről dumálni.
Mire a Mjøsa hosszú hídjára érünk, a karjaim is elfáradnak.
- Gyorsítsunk egy kicsit? – kérdezi Matthias, és megtolja a
kerekesszéket. De mielőtt befordulunk a suli utcájába, engedi, hogy én hajtsam
magam megint. Tudja, milyen büszke vagyok arra, hogy a saját erőmből gurulok a
suliba. Még csak nem is elektromos székkel, mint egy csomó másik mozgássérült!
4.
A tanterem előtt elköszönök Matthiastól és kezet fogunk a
barátaimmal.
- Szia, HÅKON! – kiált rám a folyosón az osztálytársnőm,
Robin.
- Honnan tudod, hogy én vagyok? – kérdezem.
- Megismertem a kerekesszék nyikorgását! – nevet rám. –
Tudod, csak vak vagyok, nem süket!
Robin nagyon furcsa lány. Nem azért, mert látássérült, hanem
mert folyton vaknak nevezi magát. Én utálom, ha nyomoréknak neveznek, de őt nem
zavarja, ha azt mondják rá: vak. Nem szeretek Robinnal játszani, nem azért,
mert látássérült, és az asszisztense egy goromba vénasszony, hanem mert lány,
és a lányok azok aztán tényleg nagyon furcsák.
Még akkor is, ha nem különleges nevelési igényűek, mint én
vagy Robin.
Délután egyig tart a tanítás. Az órák alatt rendes széken
ülök, és a botjaimmal megyek ki a táblához, ha kell. Nagyon büszke vagyok, hogy
mindent ugyanúgy meg tudok csinálni, mint a többiek, még akkor is, ha egy
kicsivel tovább tart, mint nekik.
5.
- HÅKON, lassabban! – figyelmeztet a tanárnőm a
nagyszünetben. Éppen fogócskázunk az osztálytársaimmal. Ilyenkor a
kerekesszékkel úgy száguldok, mint egy Forma-1-es pilóta.
Az egyik kanyart nem tudom bevenni, és paff, felborulok a
székkel. Ijedten futnak össze a tanárok.
- Megint el fogod törni a kezedet, mint tavaly! – zsörtölődik
velem a tanárnő.
De én nem veszem komolyan a figyelmeztetést. Visszaülök a
kerekesszékbe és gurulok a többiek után, ahogy csak tudok.
Egyébként is, iszonyú büszke vagyok magamra. Az orvos szerint
én vagyok az egyetlen mozgássérült a világon, aki fogócska közben törte el a
kezét.
6.
Suli után Matthias kocsival visz a PTØ Senteret-be. Ez
olyasmi, mint egy edzőterem mozgássérülteknek. Itt dolgoznak a konduktorok,
akik olyasmik, mint a speciális tanárok.
- Helló, HÅKON! – üdvözöl Zsuzsa. – Hallom, mostanában
gondjaid vannak a sebességkorlátozással! És a gombokkal is!
Elképesztő, hogy ez a nő honnan tud meg mindent! És mindig
olyan feladatokat talál ki nekem, amiket igazán utálok.
- Ma gyakoroljuk egy kicsit a járást botok nélkül – mondja.
Vagy két órán keresztül küzdök a járásfeladatokkal. Legalább
ötvenszer orra esem, de Zsuzsa szerint ezt is nagyon fontos megtanulni.
Mikor hazaindulunk, olyan izzadt vagyok, mint egy versenyló.
7.
- Ha kész a leckéd, játszhatunk a Play Station-nel! –
ajánlja Matthias.
Alig gépezünk egy fél órája, mikor betoppan a mama.
- HÅKON! Már megint a számítógépezés! – szid le kérdezés
nélkül. Matthiast is leteremti egy kicsit, de aztán hamar elszáll a mérge.
- Gyere, vacsorázzunk! Hoztam egy kis kínait a
bevásárlóközpontból.
Imádom a kínai kaját, meg a mekit is, pedig mama szerint
nekem nagyon oda kell figyelnem, mit eszek. Persze ő el sem tudja képzelni,
milyen fárasztó az, ha az ember folyton odafigyel mindenre: hogy ne menjen
gyorsan a kerekesszékkel, ne egyen egészségtelen cuccokat, gyakorolja a járást
és a gombolást, míg a többiek egész délután játszhatnak a kompjúterrel. És
mindezt csak azért, mert mozgássérült!
8.
- HÅKON! – kiált be mama a fürdőszobába. – Gyere, papa hív
skype-on!
Mielőtt elzárom a zuhanyt, gondosan lelocsolom a
zuhanyozószékemet, hogy úgy tűnjön, mintha használtam volna. Nemrég kaptam,
azóta anya végre megengedi, hogy egyedül fürödjek. De én utálok ráülni a hideg
műanyagra. Inkább állva zuhanyzok, pedig az veszélyes. De nagyon büszke vagyok
rá, hogy ezt is meg tudom csinálni. Még akkor is, ha nem mondhatom meg
senkinek, mert megint leszidnának, hogy felelőtlen vagyok.
Papával vagy fél órát dumálunk, közben mami beparancsol az
ágyba. Elalvás előtt még megmasszíroz tetőtől talpig, közben papa egy véget nem
érő történetet mesél egy fiúról, akinek mindenféle különleges képessége van,
például képes belelátni a többi ember gondolataiba.
- Ideje elaludnod! – mondja aztán mami, miután elbúcsúztunk
papától. Betakargat, én meg még mielőtt elaludnék, átgondolom, mi is történt
velem ezen a napon, és felkészülök a másnapi kihívásokra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése