Volt egyszer a világon egy híres-neves
cipészmester. Egy aprócska város aprócska utcájában volt a műhelye, ott
kalapált, szabott-varrt, sarkalt, javítgatott, reparált naphosszat. Nem volt az
a letört sarok, az a lekopott cipőorr, amit helyre ne hozott volna egy
szempillantás alatt, de legjobban mégis azt szerette, ha méretre kellett cipőt
készítenie. Az volt ám az igazi művészet! Lehetett a kedves vevőnek gágogó
lúdtalpa, gyerekökölnyi bütyke, a suszter olyan cipellőt kanyarított minden
lábra, hogy csodájára járt a világ. Hívták is mindenfelé cipőt készíteni,
Milánóba, Párizsba, Kuala Lumpurba, de ő bizony nem ment sehova. Ott maradt a
kisvárosban, a műhelye ajtaja mindig tárva-nyitva állt, az öreg gramofonból
francia sanzonok szóltak, a híres-neves suszter meg csak kalapált és
mosolygott, mosolygott és kalapált.
Volt ennek a híres-neves suszternek három szép
fia. Örömét lelte bennük, azt tervezte, kitanítja őket is a cipőkészítésre,
ahogy őt tanította az apja annak idején. Az apját meg a nagyapja, a nagyapját
meg a dédapja, ameddig csak vissza tudott pillantani a családi emlékezet. Ott
sorakoztak a nagyapák, dédapák, ükapák a falon, réges-régi szerszámaik a
műhelyben. A cipészmester szép rendben tartotta a sok régi szerszámot, és
gyakran mondogatta a fiainak: „Ezzel a tűvel varrta ükapátok a bolhabőr cipőt a
mesebeli királylánynak. Dédapátok ezzel az öntőformával készítette a Hamupipőke
üvegcipőjét. Nagyapátok keze munkáját
meg tizenkét királyleány táncolta széjjel az éjjeli bálban! Mert a mi családunk
mindig is tündéreknek és királykisasszonyoknak dolgozott, ezt jól jegyezzétek
meg! Ha felnőttök, a tiétek lesz mind ez a sok csodaszerszám, csak tanuljatok
meg bánni velük!”
Hanem a suszter három fiának esze ágában sem
volt kitanulni a cipészmesterséget. Az a sok pepecselés, az a sok kalapálás, az
a sok szög és szalag és gomb és fűző, még mit nem! Alig kezdett el pelyhedzeni
az álluk, olyan messzire futottak a susztertől meg a kisvárosi műhelyétől,
amilyen messzire csak tudtak. A legnagyobból bankigazgató lett, a középsőből
centercsatár, a legkisebb meg elvett feleségül egy királykisasszonyt, és attól
fogva nem csinált semmit, csak heverészett a kanapén. „Menjetek csak világgá, hálátlanok! – kiabált
utánuk a cipész. – Ne is halljak felőletek soha többé! Nem vagytok már a
fiaim!” Azzal visszament a műhelybe, és nagy döndüléssel becsapta maga mögött
az ajtót.
Teltek-múltak az évek, változott a világ. Az
apró műhely körül meghízott, felmagasodott a város. Először az árnyat adó diófát
vágták ki az ablak alól, aztán sokemeletes házak nőttek ki a semmiből, míg egy
nap a cipészmester kinézett az ajtón, és már nem is látta a napot. Körülötte
bankigazgatók, királylányok és centercsatárok rohangáltak naphosszat fel-le az
üvegpalotákban, vonatok zötyögtek, villamosok kanyarodtak, versenyautók
száguldoztak, és egyre kevesebben keresték már fel bütykös lábukkal, fájós
bokájukkal a híres-neves cipészt.
Mehrdad Zaeri, Németországban élő művész alkotása |
Nem tudom, mi volt előbb, a magány-e vagy a
morgás. Az mindenesetre tény, hogy a műhelyajtó egyre ritkábban maradt
tárva-nyitva, az öreg gramofon beadta a kulcsot, a cipészmester meg nem
mosolygott többé, csak morgott és kalapált, kalapált és morgott.
Csupa
olyanokat morgott, amiket a nagyon szomorú felnőttek szoktak, hogy bezzeg az én időmben, meg ezek a mai fiatalok, meg a rosseb ebbe a nagy zajba meg rohanásba.
És minél többet morgott, annál kevesebb vevő tért be a műhelybe cipőt
sarkaltatni, talpat foltoztatni, vagy csak úgy eldiskurálni a világ dolgairól.
Egyedül maradt a cipészmester a dédapák szerszámaival, olyan egyedül, ahogy
csak egy nagyváros kellős közepén lehet az ember.
– Vigyen el benneteket az ördög – gondolta egy
nap. – Csináljon nektek cipőt a radai rosseb.
Azzal be is zárta a cipészműhelyt, nagy, zöld
lakattal le is lakatolta, és attól fogva nem nyitott ki többet. Berozsdásodtak
a szép, fényes szerszámok, a selyemszalagokat megette a moly, a színes bőrök
megkeményedtek, épp úgy, mint az öregember szíve.
Történt aztán egy hideg, decemberi kedden –
néhány nap volt hátra karácsonyig – hogy valaki mégis bekopogott az egykori
műhely ajtaján.
– Zárva vagyunk! – kiabált ki a suszter.
Az ajtón csakugyan lógott egy tábla, amelyre
nagy, piros betűkkel ezt pingálták: ZÁRVA. Hanem a kopogás csak nem akart
abbamaradni, sőt, egyenesen dörömböléssé fokozódott.
– Akkor sem nyitom ki – morgott a suszter, és
hátat fordított az ajtónak. – Tessék engem békén hagyni!
Az ajtó előtt csend lett.
– Na, ezt aztán könnyen elijesztettem –
dörmögte a cipész elégedetten, és maga sem értette, mibe facsarodott úgy bele a
szíve. Hátradőlt a kopottas zöld
fotelben, és becsukta a szemét.
Ám ekkor különös hangra lett figyelmes. Mintha
valaki az ablaküveget kocogtatná. Mintha ismerős ritmust kocogtatna valaki az
ablakon.
– De hiszen ez egy francia sanzon! – ismerte
fel a dalt a kocogtatásból az öreg, és ezen úgy meglepődött, hogy azonnal
kinyitotta a szemét.
Az ablak felé fordult, és odakintről egy
kipirult arcú, a repüléstől kissé lihegő tündér nézett vissza rá. Fehér
csipkeruhája csak úgy világított a téli sötétkékben, hajába hópelyhek
kuszálódtak, szárnya olyan gyorsan verdesett, akár a kolibrié.
A suszter azonnal tudta, hogy tündérrel van
dolga, mert egyrészt miféle földi lány lebegne az ablaka előtt egy szál
csipkeruhában késő éjjel, másrészt ifjabb korában látott ő már tündért eleget.
Csak az idők meg a bánatok elfeledtették vele őket.
Odalépett hát az ablakhoz, és így szólt:
– Tündéreknek is zárva vagyunk!
Azzal zutty, lehúzta a redőnyt.
Szerencsére a tündért sem olyan fából
faragták, hogy csak úgy le lehessen rázni. Nem volt már fiatal, jó néhány megkérgesedett
szívű öregembert látott a pályafutása során.
– Még hogy zárva! – kiáltotta, és olyan erővel
kezdett dörömbölni, mint aki fel akarja verni az egész várost.
Mit volt mit tenni, a cipész kelletlenül felhúzta
a redőnyt, és kinyitotta az ablakot.
– Hiába is fárad, kisasszony, engem nem kell
megmenteni – közölte barátságtalanul.
A tündér elegáns mozdulattal ért földet a
szoba közepén.
– Megmenteni! – sóhajtotta, és rosszallóan
megcsóválta a fejét. – Ki akarja magát megmenteni? Azért jöttem, mert szükségem
van egy hétmérföldes csizmára.
– Nyugdíjba vonultam – közölte a suszter, és
érezte, hogy kezd felmenni a vérnyomása. – És hogy érti azt, hogy nem akar
megmenteni? A tündéreknek nem az a dolga, hogy kérges szívű öregembereket
mentsenek meg karácsony este?
A tündér elfintorodott, és számolni kezdett az
ujjain.
– Egy: még nincs is karácsony. Kettő: én már
annyi kérges szívű öregembert megmentettem, hogy egy életre elegem lett.
Nyugdíjba vonultam. Felőlem akár halálra is moroghatja meg epéskedheti magát,
nem mozdítom magáért a kisujjam se.
– De ha nyugdíjba vonult, minek a hétmérföldes
csizma? – kérdezte a cipész, mert érdekelni kezdte a furcsán goromba tündér.
– Minek, minek, hát világot látni! Csak nem
képzeli, hogy ezután majd otthon ücsörgök és pókfonalat kötögetek? Csak mert
nyugdíjba mentem? Még mit nem! El akarok jutni Milánóba, Párizsba, Kuala
Lumpurba. Meg akarom mászni a Himaláját. Vagy legalábbis a Mont Blanc-t.
A cipészmester annyira meglepődött, hogy
morogni is elfelejtett. Szinte magától járt a keze, amikor kihúzta a régi,
beragadt fiókot, elővette a bőröket meg a szabásmintát, meg a dédapák
szerszámait. Aznap éjjel már nem is beszéltek többet. A cipész méretet vett
(38-as volt a tündér lába), és szabni-varrni-kalapálni kezdett, a tündér meg
lehuppant a fotelbe, és francia sanzonokat fütyült. Így telt el az éj, majd
utána a nappal.
A második nap délelőttjén a cipészmester azon
vette észre magát, hogy ő maga is fütyörészik. Először meglepődött, majd vállat
vont. A tündér nem szólt semmit. Fütyörésztek tovább, ketten, két szólamban.
Harmadnapra nagyrészt elkészült a csizma.
Kilencféle bőrből varrta, hétféle szöggel erősítette meg a suszter, egyik
oldalán cipzár volt, a másikon gomb, középen meg soha el nem szakadó,
aranyszálból sodrott cipőfűző. Amikor az utolsó apró szöget is belekalapálta a csizma
sarkába, a cipész elmosolyodott. Mosolygott és kalapált, kalapált és
mosolygott. Aztán kinézett az ablakon, és egyszerre szépnek látta a hófehér
takaróba burkolózott várost. Még a villamosokat, a versenyautókat meg az
üvegpalotákat is.
– Hívtak engem annak idején Milánóba,
Párizsba, Kuala Lumpurba, de sose mentem – suttogta csak úgy magának. – Pedig
az is előfordulhat, hogy szép odakint a világ.
A tündér éppen felpróbálta a hétmérföldes
csizmát. Mintha csak ráöntötték volna, olyan kényelmes volt.
– Majd küldök képeslapot – vetette oda
foghegyről, és kilépett az ajtón.
A suszter az ablakból nézte, ahogy elsétál a
hóban, fekete lábnyomai sokáig sötétlettek még a nagy fehérségben.
Az öregember nagyot sóhajtott, és becsukta az
ablakot. Leült a fotelbe. Morogni, zsörtölődni próbált, de nem tudott.
Minduntalan visszakúszott a fülébe az a francia sanzon.
Reggelre aztán megérett benne az elhatározás.
Felpattant a fotelből, előkapta a dédapák szerszámait, és munkához látott.
Először egy szarvasbőr cipőt készített, amelynek csak össze kellett ütni a sarkát,
és máris aranypénzek potyogtak a léptei nyomán annak, aki hordja. Aztán egy
edzőcipőbe mennykőt kalapált, hogy aki felhúzza, gyorsabban fusson, mint a
villám. Harmadízben kényelmes papucsot készített, nyuszisat, plüssből. Mind a
hármat dobozba tette, becsomagolta szépen, majd nekilátott az utolsó
munkadarabnak: hétmérföldes csizmát varrt, szakasztott olyat, mint a tündéré.
Csak éppen negyvenhatos méretben.
Amikor mindennel elkészült, felhúzta a csizmát,
lehúzta a redőnyt, és kilépett a ropogós hóba. Karácsony reggele volt.
Első útja legnagyobb fiához, a bankigazgatóhoz
vezetett a világ másik végére. Letette az első csomagot a küszöbre, és már
indult volna tovább, amikor hirtelen feltárult az ajtó.
– Isten hozta, édesapám! – kiáltotta a
bankigazgató, és behívta az öreget a lakásba. – Hogy fognak örülni az öcskösök,
ha megérkeznek!
A suszter három fia ugyanis karácsonykor
rendszerint együtt ünnepelt, de szomorú ünneplés volt az mindig. Az öreg olyan
haragosan küldte el őket annak idején, hogy nem merték felhívni még telefonon
se, pedig hiányzott nekik nagyon. Bezzeg most nagy volt az öröm! A cipészmester
büszkén hallgatta a történeteiket a bankokról, a futballról meg a hisztérikus
királykisasszonyokról, és könnybe lábadt a szeme, amikor együtt elénekelték a
Mennyből az angyalt.
Karácsony másnapján aztán elbúcsúzott a
fiaitól, jó szorosan megölelte mind a hármat, felhúzta a hétmérföldes csizmát,
és kilépett a hóesésbe.
– Csak megmentett engem ez a tündér, hiába nem
akart – morogta maga elé, de ezúttal vidám, kuncogó dörmögéssel. – Bárcsak még
egyszer láthatnám, hogy megköszönjem neki.
Ebben a pillanatban, mintha csak varázsütésre,
fekete lábnyomok rajzolódtak ki a friss hóban. A cipészmester azonnal felismerte
a tündér csizmáját, és mosolyra húzódott a szája.
– Egy életem, egy halálom, megtalálom én ezt a
tündért! – kiáltotta bele a hóesésbe, és el is indult azonnal a nyomok mentén.
Nem tudom, végül hol érte utol a suszter a
tündért, a Himaláján-e vagy a Mont BLanc-on. Az mindenesetre bizonyos, hogy
aznap reggel két pár lábnyom szelte keresztül-kasul a világot Berlintől New
Yorkig, Milánótól Kuala Lumpurig, fel egészen a Himalája legmagasabb csúcsáig.
Egy harmincnyolcas meg egy negyvenhatos. A férficsizma nyomai egy ideig a női
talpak mögött kullogtak, aztán egyszer csak melléjük kerültek, és ott is
maradtak az idők végezetéig. Ti is megnézhetitek, ha el nem olvadt azóta a hó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése