2021. február 1., hétfő

Miklya Zsolt: A három név (balladamese)

 

Illusztráció: Simonyi Cecília

Kulcsszavak: álom, hang, hold (түс, дыбыс, ай)

A fiúnak három neve volt. Attala. Ámbár. Kürjele. És három álma. Az egyikben Attala volt, a másikban Ámbár, a harmadikban Kürjele. Amikor felébredt egy álomban, mindig tudta, Attala ébredt, Ámbár vagy Kürjele. Amikor felébredt az álomból, sohasem tudta, ki ő.

***

Attala
vagyok, gondoltam.
Éjfél után kél a holdam.
Éjfél után minden hangom
dombrahúrral élő lanton.

Dombrahangú volt a kezdet,
mikor a hold nőni kezdett.
Mikor úgy gondolta végül,
a világ épp lenni készül.
***
Ám Bár vagyok. Voltam Bezzeg,
de a lányok nem szerettek.
Voltam Duzzog, voltam Délceg,
azóta maradtam félszeg.

Másnevűnek lenni béna,
nem beszél a név, ha néma.
Lehetnék bár Ábrám herceg,
nem kedvelnének a percek.

Ám Bár vagyok. Kicsit jámbor,
mégsem annyira, mint Sándor.
Jobb felől Bár, bal felől Ám.
Ó, ha egyszer egybeírnám!

***

Harci kürtjelre születtem,
logikus: Kürjele lettem.
Vívás és baj a barátom,
Bajvívót szívesen látom. 

Akkor vagyok ember, éber,
hogyha kürt és kard vezérel.
Nem maradok ébren álmos,
hiszen elveszne a város.

***

Attala vagyok, gondoltam.
Éjfél után kél a holdam.
Ám Bár vagyok. Voltam Bezzeg,
de a lányok nem szerettek.
Harci kürtjelre születtem,
logikus: Kürjele lettem.

Voltam Duzzog, voltam Délceg,
azóta maradtam félszeg.
Vívás és baj a barátom,
Bajvívót szívesen látom.
Éjfél után minden hangom
dombrahúrral élő lanton.

Akkor vagyok ember, éber,
hogyha kürt és kard vezérel.
Dombrahangú volt a kezdet,
mikor a hold nőni kezdett.
Másnevűnek lenni béna,
nem beszél a név, ha néma.

Mikor úgy gondolja, végül
a világ épp lenni készül.
Jobb felől Bár, bal felől Ám.
Ó, ha egyszer egybeírnám!
Nem maradok ébren álmos,
hiszen elveszne a város.

***

Attala vagyok, gondoltam.
Ámbár vagyok. Fél a holdam.
Meddig várjunk Kürjelére?
Mint a világ kezdetére.

Dombrahangú volt a kezdet,
mikor a baj nőni kezdett.
Másnevűnek lenni béna,
szembeszél a név, ha néma.

Szájbeszél a kürt, az éber,
hogyha bajvívás vezérel.
Szívbeszél a csend, a jámbor,
mikor fél az embertábor.

Ne féljetek! Három névvel
sohasem kergetnek széjjel.
Attala, Kürjele, Ámbár
éjfél után együtt vár rám.

Szerkesztette: Dávid Ádám

Miklya Zsolt versét meghallgathatod az alábbi felvételen, Lázár Balázs előadásában:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése