2020. október 26., hétfő

Várfalvy Emőke: Gél és a 322. hullám - Moheng Z.: Tengerkép


 
"sima halakra, akik akkor éltek amikor a Papa gyerek volt még Covidőszámítás előtt"



Várfalvy Emőke: Gél és a 322. hullám

 

Ez a gumicsizma egy kincs. Igazából az egyetlen kincs, ami megmaradt. Még a Papa vette. Az első nap, amikor együtt mentünk a partra. Sosem felejtem el.

Gél, te fogod átvenni a helyem, jól figyelj! Minden mozdulat, minden pillanat számít. Figyelj és tanulj, mert sok múlik rajtad.

Akkor még kicsit kényelmetlennek éreztem a csizmát. Ez volt életem első gumicsizmája. Fogalmam sincs, honnan szerezte a Papa. Nem árulta el. Ahogy azt sem, honnan szerezte az almát, amit az első után együtt a dombtetőn ülve elrágtunk.

Két piros alma. Mindenki minket nézett. Papa meg csak vigyorgott, és mondta, hogy egyem szépen lassan, és élvezzem az ízét az igazi gyümölcsnek. Semmihez sem hasonlítható, amit manapság elénk raknak naponta egyszer a Táborban. Valaki szerint sáskalisztből főzik. Hogy lehet a sáskából lisztet csinálni, amikor elkapni sem lehet, olyan gyors. Vagy az a szöcske. Sosem tudom őket megkülönböztetni.

Papa mesélte, hogy ők, amikor akkora volt, mint én, iskolába jártak, háromszor ettek csak ott, és minden nap kaptak gyümölcsöket. Almát, körtét, barackot és banánt. Egyszer a születésnapomra szerzett egy banánt. Azóta sem felejtem el az ízét. Mondta, hogy a banán titok. Nem is mondtam senkinek, nehogy kiderüljön, hogy Papa nem csak az az öreg, akinek mindenki hiszi.

És akinek most itt állok a helyén, és várok.

Várom a hullámot.

Mindig a másodikat.

Szép óvatosan dobom és húzom a Gépet. Ő csak így hívta, pedig ez csak egy háló. Trükkös darab.

Még mindig elcsodálkozom rajta, mennyit lehet egyszerre kihúzni vele.

A múlt héten meglett a 10000 darab maszk. És majd a fele újrahasznosítható. Meg voltak gumikesztyűk is, de azokat szétmarta a só. Azért azokat is megbámulták, amikor leraktam a zsákmányt a Téren.

Mindenki húzta a száját, meg sugdolóztak, hogy ez csak egy gyerek, hogy csinálja, meg biztos a Papa miatt nekem jobb hely jut, de igazából nem a helyen múlik, hanem a Gépen, és hogy a második hullámba kell nyúlni, és…

...és ennyi.

Meg talán a gumicsizma is számít. Nem fázik át az ember lába, így akár 12 órát is kint tud lenni a parton. Amikor már dereng, és amíg nem lesz egészen fekete a víz az estétől.

A fekete vizet nem szeretem.

Néha furán mozog, akkor is, ha a víz áll a Massza alatt.

Papa azt mondta, amikor ő gyerek volt, a tengerben éltek halak meg bálnák, amik olyanok, mint a halak, de igazából inkább a szárazföldi állatok rokonai. Meg voltak színes faágra hasonlító kövek, amit korallnak hívnak, meg teknősök. És hogy ő azért ért ennyire a maszkbegyűjtéshez, mert gyerekként sokat fogott az ő Papájával halakat.

Én persze ezeket sosem hittem el. A Papa nagyon szeretett mindenféléket kitalálni, azt mondta, hogy régen a fákat nem cserépben tartották búra alatt, meg hogy amikor gyerek volt, ha hó esett, örültek, mert lehetett játszani valami hólabdásat vagy ilyesmit.

Mondjuk ezt én is kipróbálnám, meg a halakat is megnézném, de most még ki kell húznom a Gépet, ha jön a második hullám.

Húzom is, de…

...ez mi?

Ez...

Nem, ez lehetetlen, ez…

Szép gumicsizma!

Te beszélsz?

Igen, és szeretném kérni, hogy ne egyél meg. Tele vagyok microműanyaggal.

Attól csillogsz így?

Hát igazából néhány napja átúsztam egy olajfolton, és még nem jött le, de tulajdonképpen aranyhal vagyok.

Hal?

Most mit tátod a szád, az az én dolgom lenne, nézd csak?

Te komolyan egy hal vagy?

Nem csak egy hal. Aranyhal. Nem hallottál még rólam? Tudod, mesék, kívánságok?

Kívánságok?

Na jó, ha ragaszkodsz hozzá, akkor lehet egy kívánságod. Ma jó napom van, és igaz, ami igaz, már vagy 70 éve nem fogtak ki. Milyen évet is írunk?

Covidőszámítás szerint most tartunk a 322. hullámnál.

Mi az a Covidőszámítás? Na jó, inkább hagyjuk. Fázom. Vissza akarok menni a vízbe, szóval kívánj valamit, és megyek is, jó?

De mit?

Bármit, amit akarsz?

Lehet banánt is?

Mi vagy te, majom? Ne szórakozz! Ilyen kívánságokkal óriás vagyont, örökké tartó szerelmet, halhatatlanságot, világbékét meg ilyeneket szoktak kívánni. Szedd össze magad, és kívánj valami jobbat!

Mindig mindenki ehessen bármennyi banánt, legyenek a fák mindenhol, ne csak búrák alatt, és szeretném látni a halakat meg a teknősöket meg a bálnát meg a fecskét, gólyát, a méheket, és legyen olyan havazás, amiben a gyerekek játszhatnak hólabdázósat, és…

Ácsi, ácsi, ácsi! Ez egy kicsit sok egy kívánságnak! Most gondold újra. Egy kívánság, érted. Egyetlen egy.

Szeretném, ha minden kisgyerek halakra horgászhatna a papájával.

Aranyhalakra?

Nem, olyan sima halakra, akik akkor éltek amikor a Papa gyerek volt még Covidőszámítás előtt.

Ezt a mocskot most nincs kedvem elvarázsolni innen, időutazósan is jó lesz?

Aha.

Úgy legyen!

Moheng Z. (5,5) Tengerkép




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése