Faggató: Mit olvasol? Mit hallgatsz? Mit nézel mostanában?
Aki válaszol: Turbuly Lilla
Fotó: Kopecskó János |
De jó neked! Az a munkád, ami másnak szórakozás – hallom
újra és újra, ha megkérdezik, mit
csinálok, amikor nem írok. És általában tényleg jó nekem, szeretek színházba
járni, még akkor is, ha néha nem. Színházi újságíróként, kritikusként évente
120-150 estét töltök ott. Ez persze nem azt jelenti, hogy ennyi előadásról írok
is, de ahhoz, hogy „képben legyek” és ahhoz, hogy a Színházi Kritikusok Céhének
tagjaként szavazhassak a kritikusdíjra, kell ez a mennyiség.
A napjaim ettől persze kicsit másként néznek ki, mint a „rendes”
munkahelyen dolgozóké. Napközben otthon dolgozom, írom a saját dolgaimat és a
színházi cikkeket, szerkesztek, közben állandó harcot vív bennem az író és az
újságíró (és sajnos az író többször marad alul, mint szeretném). Este pedig
színházba megyek. Ezt télen, hidegben nagyon utálom, de szerencsére csak addig,
amíg oda nem érek. Néha színházmérgezésem is van: főleg, ha fesztiválokon egy
hétig napi két-három előadást kell megnéznem, és még írásra hegyezett fülekkel
figyelni is közben. Mert máshogy nézem az előadást, ha tudom, hogy írnom kell
róla, és máshogy akkor, amikor nem. Az előbbi jóval intenzívebb figyelmet
igényel: szövegre, díszletre, jelmezre, zenére, minden egyes színészi
alakításra.
Sokat utazom emiatt, de vannak városok, amelyekből kizárólag
a színházat ismerem: odaérünk, egy kávé, előadás, és már indulni is kell
vissza. Viszont kiselőadást tudnék tartani színházaink nézőtéri
kényelmességeiről és kényelmetlenségeiről, a büfék és a mosdók állapotáról. Külön
színházi ruhába öltözni az esetek 99 %-ában nem szoktam, a mindennapi ruháimban
járok oda, ahogy más munkába. Sokszor megyek egyedül, ha pedig nem, mindig
meggondolom, kit milyen előadásra hívok magammal. Sem a családtagjaimtól, sem a
barátaimtól nem várom el, hogy egy őket nem érdeklő bábelőadáson vagy kortárs
táncelőadáson „szenvedjenek”, de ha látok rá esélyt, hogy megszeretik a műfajt,
azért „kísérletezek” velük.
És hogy hogyan pihen egy kritikus, amikor nem néz? Azon
gondolkodik, hogy tudna még a naptárába beleügyeskedni egy-két délelőtti
előadást, főpróbát, külföldi vendégjátékot. Tulajdonképpen ez is a drogfüggőség
egyik esete. Csak elfelejtettem róla megkérdezni Zacher Gábort, amikor a
múltkor előttem ült A Pál utcai fiúkon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése