2022. június 2., csütörtök

Miklya Zsolt: A lehunyt szemű lány meséje

délszláv népdal nyomán


Orvos Orsolya (Gyula, Implom József Általános Iskola)

Tengernél van-e szélesebb?

Mennyboltnál van-e magasabb?

Ugye nem leszel beteg?

A szívverésem titka vagy.


Hallom az apró szuszogást.

Érzem a puha lépteket.

De hallgatózni nem szabad.

És leskelődni sem lehet.


Utánad osontam, igen.

Az éjjel sötét volt nagyon.

De bátor lettem hirtelen.

És kinéztem az ablakon.


Láttam, hogy nyílik a sötét.

Egy út a tengerig vezet.

De fent a tenger? Bolt az ég?

Csillagmintás a kövezet?


Futottam az udvarra, mert

csillagra várt a sok virág.

És nagyot sóhajtott a kert,

meghajoltak a pálmafák.


Az út a tengerig vezet.

Megmozdult minden csillag és

fényükkel nyújtottak kezet,

hogy ne legyen eltévedés.


Mennyboltnál van-e magasabb?

Csak a bolton túli vizek.

Onnan a tenger boltosabb.

Egy cseppet magammal viszek.


A bal szemembe rejtem el.

Sietek, már itt se vagyok.

Mindjárt a rigó énekel.

Gyorsan jönnek a hajnalok.


Már várt az udvar, várt a kert,

izgultak mind a pálmafák.

Egy pálmarigó énekelt.

Illattal köszönt sok virág.


De láttam, távol éj hasad,

messzi szívből csurog a vér.

A kéken túl egy vérpatak.

És mindjárt elönt, partot ér.


Futottam, mint az eszement.

Nem néztem lábaim elé.

Hullám tartott, egy regiment,

így futottam a vér felé.


Egy csöppet, csak egy csöppet adj,

nem kérek többet, tengerúr!

Egy csöpp a vérből, és szaladj!

A többi kék, kobalt, azúr.


A jobb szemembe rejtem el.

Hazáig csukva tartom és

anya majd újra énekel.

Nem lesz több éjjel-ébredés.


Anya, nézd, mit hoztam neked.

Mennyboltnál van-e magasabb?

Tengernél van-e szélesebb?

A szívverésem titka vagy.
 


*A lány és a haldélszláv népdal, Nagy László fordítása




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése