Nemes Nagy Ágnes az ötvenes években hosszú hallgatásra volt
ítélve, az Újhold folyóiratban indult nemzedéktársaival együtt. Ez idő alatt
érlelődhetett meg Az aranyecset c. "keleti meséjének" világa, ami 1962-ben jelent
meg először a Móra Kiadó gondozásában. Nemes Nagy Ágnes, aki lírájában az
objektív nézőpont, az alanyi költészettől eltávolító költői attitűd
képviselője, gyereklírájában a szerepköltészet határát is átlépi Bors nénijével
vagy a „Mennyi fényes, szép madár” testvérdialógusával. Az aranyecsetben pedig
adott a mese keretei közé ágyazódó szerephelyzet, amely lehetőséget nyújt a
szimbolikus átélésre és a teljes azonosulásra egyaránt. Értelmezői is úgy
vélik, hogy Nemes Nagy meseeposza olvasható a művészet teremtő erejének
allegóriájaként éppúgy, mint a Kádár-korszak politikájának ellenszegülő,
öntörvényű művész allegóriájaként, alapvetően mégsem allegorikus mű. A mai
olvasó nyugodtan olvashatja akár korai fantasyként is, mint a
„gondolj-rám-virág” Gyűrűk Urából kilépett testvérét. Vagy olvashatja a
klasszikus mesehagyomány „keleti” variánsaként, amely a hatalom kérdéskörét
járja újra és újra, megmutatva a mindenkori oligarchizmus mocsárvilágát, s a
belőle szabadulni igyekvő autonóm lény és teremtő művész szabad döntéseinek és
mozgásának lehetőségeit. Mindezt azzal a mesei, nyelvi fantáziával és
leleményességgel, ami igazán élvezhetővé és olvashatóvá teszi ma is a művet,
gyerek és felnőtt számára egyaránt.
Ezért is határozták el az Író Cimborák alkotói, hogy élnek a
lehetőséggel, és újraolvassák Az aranyecsetet. S ha már alkotói műhelyről van
szó, tovább is írják azt. Vajon mi történne ma az ecsettel, bő fél évszázaddal
később, változott-e a létezésnek és az alkotásnak a logikája – a hatalomról nem
is beszélve –, milyen új szereplők, karakterek és nézőpontok, milyen
léthelyzetek és beszédmódok folytathatnák a történetet és a lírai megszólalást.
Főleg úgy, hogy az alkotók – tizenhatan – tizenhatféle nézőpontot képviselnek.
A szövegvilágot az alapműre támaszkodva, minden alkotó a saját elképzelése
alapján formálta tovább, úgy, hogy ismerte az előtte írott új művek sorozatát
is. Tehát egyfajta szövegstaféta keletkezett, amely során kb. tíz naponként adták
át egymásnak az új meséket, verseket, s ezzel a stafétaecsetet. Az illusztrátorok
pedig a kész szövegek közül választhattak egyet-egyet. A februártól július
elejéig tartó alkotói folyamat termését kezdjük közölni nemsokára, heti két
megjelenéssel. Az indító mese a Könyvhéttel párhuzamosan jelenik meg, ezzel is
gyarapítva a könyvheti események számát és világát. Addig is érdemes megkeresni
Nemes Nagy Ágnes Aranyecsetjét, ami az interneten is olvasható. Az illusztráció
az 1962-ben megjelent kötet borítójáról való, Lukáts Kató grafikus munkája.
Bódi Kati és Miklya Zsolt sorozatszerkesztők
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése