2020. szeptember 4., péntek

Smelka Sándor: A kényszerleszállás

 


Grafika: Kondor Zóra

Világosan emlékszem arra az író-olvasó találkozóra, ahol az a szemtelen arcú, szemüveges, okoskodó kisfiú megkérdezte tőlem, nem félek-e, hogy valósággá válik az életemben valami abból, amit a regényeimben leírtam. Az elbizakodott, fölényes nevetés ösztönösen tört ki belőlem erre az ostoba kérdésre. Kommersz sci-fiket írok, mi valósulna meg abból, amit a papírra vetek?! Talán egyik nap arra ébredek, hogy egy idegen bolygón landolok, vagy hogy tűz üt ki egy űrhajón, amin utazok?! Zombikkal kell csatáznom? Hahaha!

Most már nem nevetek.

 

„Az első órákban nem lehetett tudni, mi történt, csak azt, hogy az egyik hajtómű lángra lobbant. Talán egy meteor találta el az űrhajót, de az is lehet, hogy műszaki hiba lépett fel, rövidzárlat vagy valami ilyesmi. Csak egy volt a biztos: a Kék Orion több kilométeres tűzcsóvát húzott maga után, úgy úszott át Valeria bolygó egén, mint egy újdonsült üstökös.”

 

A csupa üveg, szocmodern épület olyan kihalt volt, mint egy holdkráter. A portás izzadt homlokát törölgette éppen, mikor megmondtam neki, hogy egy biztosítási ügyben jöttem intézkedni. Még hozzátettem, hogy bagatell a dolog, de inkább lennék egy lángoló űrhajón, mint itt. Utálom az ügyintézést. A portás erre furcsán elmosolyodott, és mintha olyasmit mondott volna, hogy rendben, akkor legyen úgy. Hirtelen nem is értettem, miért mondja ezt. Végül felküldött az ötödikre.

A liftben sem volt senki. Úgy tűnt, mindenki szabadságon van, titkon abban reménykedtem, hogy egy embert sem fogok találni fent az irodában. Bár találtam volna.

 

„Priscilla – a fedélzeti mérnök – elindult a hátsó traktus felé, hogy a lángoló hajtóművet közelebbről is szemügyre vegye. Abban reménykedett, hogy el tudja hárítani a hibát ott helyben.

Mark – a parancsnok – nem volt ennyire derűlátó, ő a hídon maradt, és előkészült a kényszerleszálláshoz. Bárhogyan is, de földre kell tenni az Oriont. Lehetőleg az egyik bányászkolónia közelébe. Mivel a Valeria bányászbolygó volt, bányászkolóniákból nem szenvedett hiányt. Valahol csak lesz lehetőség arra, hogy megjavítsák a rakétát.

Jonny – a pilóta – éppen pihenőidejét töltötte valahol, ezért az űrhajó hangosbeszélőjén folyamatosan szólt a közlemény: Jonny, azonnal gyere a hídra! Jonny, azonnal gyere a hídra…”

 

A dübörgést és a vad szirénázást már a negyedik emeletnél meghallottam. Azt hittem, tűzriadó van, és nem tévedtem, tényleg az volt, csak nem abban a ronda szocmodern irodaházban, hanem a Kék Orion fedélzetén, ahova néhány pillanat múlva kiléptem a liftből.

Végül is én kívántam így!

Vörös fények villogtak körülöttem, és a folyosó falaira rögzített hangszórók bömbölve kerestek valamilyen Jonnyt. Először azt gondoltam, hogy itt vagy tűz van, vagy filmet forgatnak, mindenesetre nem normális, hogy az izzadékony portás felküldött ide. Aztán egy szkafanderes férfi toppant elém.

– Jonny, gyere gyorsan – mondta megkönnyebbülten –, le kell szállnunk a Valeriára, valami történt a hajtóművel.

Ekkor rémleni kezdett valami. Igen, valamikor régen, talán húsz éve, írtam egy olyan novellát, amiben kényszerleszállást végez az űrhajó egy bányászbolygón…

Egy robbanás rázta meg a hajót. Miközben Mark felsegített a padlóról, már tudtam: ez a robbanás most ölte meg Priscillát. Tudtam, hiszen én írtam az egészet. Ekkor eszembe jutott az egész történet, és lebénultam a félelemtől. Marknak úgy kellett betuszkolnia a hídra.

Hosszú, rázós landolás volt. A Kék Orion úgy ért földet, mint egy odaégetett hálaadásnapi pulyka. Mark közben meghalt: harminc kilométer magasságban egy repülő törmelék kilyukasztotta a szkafanderét.

Minden ízemben remegtem, amikor kikászálódtam az űrhajóroncsból. Alkonyodott. Egy pillanatra megálltam a meleg, mézszínű fényben. Néztem az óriási napkorongot, az aranyfényben ázó tornyokat, darukat, antennákat, a kihalt bányásztelep fénytől részeg romjait. Olyan szép volt ez a kép, hogy szinte elfelejtettem, sötétedés után zombik jönnek elő a tárnák mélyéről.

Tudtam, egyedül vagyok, és hosszú – negyvennyolc órás – éjszaka vár rám.

Mi a fenének kellett sci-fi írónak mennem.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése