2018. november 9., péntek

Dávid Ádám: Leckváros Pali - Útmutató kezdő űrkuktáknak



Akkor kezdjük egy sci-fi szakácskönyvvel Dávid Ádámtól, a Cimbi egyik alapítójától. A könyv egy Aranyvackor pályázatra íródott. A különleges illusztrációk Bódi Kati munkái.






1.
Szóval úgy döntöttél, hogy űrkuktaságra adod a fejed. Csak átfutod ezt az útmutatót,
bepattansz az űrhajódba, és irány a csillagos ég, mi?
Ebből is látszik, hogy még sosem jártál a Tejúton. Ami most következik, az nem családi
nyaralás vagy laza kis űrséta, világos? Az univerzummal nem lehet viccelni. Elég egy rossz
mozdulat, és máris űrhajótörést szenvedtél valami Isten háta mögötti bolygón.
Azt hiszed, nem kell más, csak néhány bombabiztos tipp, igaz? Na, ezen ne múljon. Nekem
is jól jött volna még egy kis segítség, amikor három és fél fényhéttel ezelőtt ükapám,
Leckváros Ernő nyomába eredtem.
Felkészülni, vigyázz, kész, SAJT!
1. Végy egy üzemkész űrjárgányt (lehetőleg tejfölmeghajtásút) beépített
hűtőszekrénnyel, spájzzal meg gázrezsóval.
2. Töltsd föl a tejtartályokat két-két hektoliter ólommentes, friss tehéntejjel, a hűtőt
romlandó áruval, a spájzot meg minden egyébbel, ami egy űrkukta konyhájából nem
hiányozhat.
3. A tejet hagyd állni, míg a tetején extra-zsíros tejfölréteg képződik.
4. Merőkanállal kanalizáld a tejfölt a hajtóműhöz.
5. A többi aludt tejből a túrótranszformátor segítségével energiabombák állíthatók elő.
6. Gondosan válaszd meg az indulás időpontját, hogy lehetőleg ne kelts túl nagy
feltűnést.
7. A tejfölhajtóerő segítségével hagyd el a Föld légterét, majd kapcsolj át túró-fokozatba.
8. A Tejútra érve ne felejtsd el bekapcsolni a tejturbinákat, hogy a tartályok
újratöltődjenek.
9. Várj két fénynapot. (Meg ne állj közben egy tejútmenti Mc Zabál’s
hypergyorsétteremnél, mert a vesztedbe rohansz!)
10. A Palla Galaxishoz érve fordulj le jobbra a Tejútról, majd szép sorjában fedezd fel
mind a hét bolygóját. Sok szerencsét, és jó étvágyat!




2.
Hé, te még mindig itt vagy? Csak nem gondjaid akadtak az űrjárgány összetákolásával?
Vagy talán fényes nappal akartál startolni, és a drágalátos apukád nyakon csípett? Esetleg
az üzemanyag fogyott el félúton, és azóta műholdként keringsz a Föld körül?
Na ja, az űrkukták élete már a kezdet kezdetén sem fenékig tejfel. Jól jegyezd meg: ehhez a
szakmához nincs recept. Én például sokáig azt se tudtam, hogy létezik. Ükapám
örökségének felkutatása közben ébredtem rá, hogy ez a hivatásom.
Tudnod kell azt is, hogy a végtelen világűrben bolyongva csak magadra számíthatsz.
Főleg, ha nem ismersz senkit, és rólad se tudják, ki vagy. A tökéletes magány azonban
hosszú távon kibírhatatlan. Mivel földi pályafutásom során már épp eleget voltam
egyedül, indulás előtt kreáltam magamnak egy multifunkcionális navigációs és
dokumentációs robotpilótát. Jónéhány éjszakán át vacakoltam vele, de megérte a
fáradságot. Scriptio máig leghűségesebb útitársam. Ezeket a szavakat is neki diktálom
épp.
Ahogy sikerült életre keltenem, és kigyönyörködtem magam benne, egy
nanoszekundumnyi időt sem tétováztam tovább. Halálosan untam már az otthoni
balhékat, és alig vártam, hogy elhúzhassam a kondenzcsíkot. Szilveszter éjszaka, mikor a
szüleim már rég ágyba dugtak, és azt hitték, hogy édesdeden alszom, magamra kaptam
tűzálló, vízlepergetős szkafanderem, és átsurrantam a fészerbe. Egy szalmabála alá rejtve
ott várt indulásra készen az SX-7 típusú űrtutaj. Kivonszoltam a hátsó udvarra,
belezutyáltam a csomagterébe mindent, ami a kezem ügyébe került, és már el is kezdtem
a visszaszámlálást. Pedig ha csak halvány sejtéseim is lettek volna arról, hogy milyen
súlyos, vagyis inkább súlytalan változások várnak rám, akkor két és félszer is
meggondolom, hogy meghúzzam-e azt az átkozott indítókart.
Úgy látom, mindenáron űrkukta akarsz lenni. Olvasd hát figyelmesen Scriptio, a
csodablogár bejegyzéseit. Szándékosan nem építettem bele backspace-billentyűt, hogy
kitörölhetetlen nyomot hagyjak magam után. Az űrből különben sincs visszaút: önkéntes
expedícióm egész életre szól. Ez az űrhajónapló galaktikus hányattatásaim egyetlen
hiteles, vágatlan változata.





3.
1. bejegyzés [december 31., 23:45]
Mikrofonpróba: egy, kettő, há… hurrá, végre működik! Zsírosbödön! Tényleg mindent
leírsz, amit mondok. Gyere csak, nézd meg magad a tükörben! Csíííz! Ez az, a fényképfunkció
is kiváló. Ükapám titkára esküszöm: te vagy a legszebb robotbébi az egész
világegyetemben! Hé, ez meg mi?
Elnézést, Pál mester. Elpirultam.
Jaj már, hagyd ezt a hivatalos dumát. Neked csak Pali vagyok. Leckváros Pali. Te pedig
olyan vagy, mint egy fekete doboz, ami mindent rögzít a repülőn. Tényleg, nevet is kéne
adnom neked. A fenébe, névgenerátort nem telepítettem rád. Még szerencse, hogy
letöltöttem az elektronikus mindennyelvű szótár 7.0-ás változatát. Mondjuk, akkor
keressünk rá az írás latin jelentéseire. Az olyan tudományos.
14 találat.
Na, lássuk csak: scriptum, scriptura, aha, úgyis nagy túrára készülünk… Aztán itt a jártas
író: scripti dexter. Hát, a Dexter név már foglalt. Mit szólnál ahhoz, hogy Scripti?
Jó.
Hmmm, Scripti-jó. Így együtt nagyon zsír! Akkor ezentúl Scriptiónak hívlak, te kis
csodablogár. Jaj ne, már megint kezded?
Bocsánat…
Tudtam, hogy nem lett volna szabad felhasználnom a nővérem rúzskészletét, de hát
honnan szedtem volna épp hozzád való hengerfejeket?
1546 találat.
Jé, nem is tudtam, hogy ennyi hengerfejüzlet létezik.
Tévedés. A találatok 63 %-a gépkocsiszervíz, 35 %-a műszaki bolt, 2 %-a órajavító.
Na, ne hülyéskedj, mit keres egy hengerfej az órásnál? Te jó ég, én itt csevegek veled, és
már tíz perc sincs éjfélig! Gyerünk, Scriptio, most mutasd meg, mit tudsz! Pontban éjfélkor
indulunk.





4.
2. bejegyzés [december 31., 23:57]
Hű, de rohadt nehéz ez az űrtutaj! És hogy nyikorognak a kerekei! Még szerencse, hogy
bekapcsolt az automata hangtompítód, különben tuti meghallottak volna apuék. Mondjuk
ilyenkor a szokásosnál is hangosabbra veszik a tévét. Elég gázosak, na mindegy. Remélem,
minden cucc megvan. Ernő bá ládáját elraktad?
Igen.
Helyes. Az a legfontosabb. Már nincs idő elugrani a konyhába, úgyhogy csak ez a két
zacskónyi tartós kaja lesz kéznél. Tényleg, még ki se próbáltam az étvágygerjesztő
funkciódat. Keress rá a hálón valami világgá menős receptre.
2147 találat.
Oké, akkor lássuk is az elsőt! Hamuba sült pogácsa? Ez olyan ismerős. Scriptio, minden
alapanyagot töltöttem beléd?
Igen. Pogácsa tálalva.
Azta, ez gyors volt! Pont úgy néz ki, mint a képen. Hmmm, és milyen finom! Ráadásul
akárhogy csámcsogok, tökéletes marad az írás, úgyhogy a csámcsogásgátló is hibátlan.
Visszaszámlálás.
Tíz. Na végre
Kilenc. eljött
Nyolc az idő!
Hét. Tejturbinákat
Hat. bekapcsolni!
Öt. Öveket
Négy. becsatolni!
Három. Irány
Kettő. a Palla
Egy. Galaxis!
Zéró. VÁÁÁÁÁ!




5.
3. bejegyzés [január 1., 00:02]
Sikerült, Scriptio! Megcsináltuk! Láttad, hogy lehagytuk a szomszéd srác gagyi rakétáit? Még jó,
hogy most indultunk, úgyis mindenki az újévi visszaszámlálással meg a tűzijátékkal volt elfoglalva.
Ez a tejfölmeghajtás minden várakozásomat felülmúlja. Ernő bácsi tényleg zseni volt, ebben
kivételesen igazat kell adnom apunak.
Azért lehet, hogy el kellett volna köszönni a szüleimtől. Talán nem is élnek majd, mire visszatérek
az expedícióból. Már ha egyáltalán lesz hova visszatérni. Mindegy is, ezt a lehetőséget úgyse
hagyhattam ki!
Az ükapámmal kezdődött az egész. Leckváros Ernő bácsi jó száz évvel ezelőtt létrehozta a híres
LeckEr tejgazdaságot, amellyel megalapozta családunk jövőjét. Legalábbis ez a hivatalos verzió.
Folyton ezzel jött dédi is, meg nagyapa is, meg apu is. Főleg, ha rossz jegyet hoztam haza.
– Szégyent hozol a Leckváros névre!
– Ernő bácsi forog a sírjában.
– Hogy viszed így majd tovább a LeckEr vezetését?
Bla-bla-bla. Arról bezzeg egy mukkot se szóltak, hogy hová lett a hetvenedik szülinapján Ernő bá.
Különféle családi legendák keringtek rejtélyes eltűnéséről, de semmi biztosat nem sikerült
kideríteni róla. Egyszerűen nyoma veszett. Aztán úgy három hónapja, egy októberi napon
rátaláltam a titkára. Kedvenc búvóhelyemen , a padlás legeldugodtabb sarkában akadt a kezembe
egy kopott faláda. Évek óta kutattam a limlomok között kincsek után, de Ernő bá jelentéktelennek
tűnő ládája elkerülte a figyelmemet.
Pedig éppenséggel csillagközi jelentőségű felfedezésének dokumentumai hullottak ki belőle,
mikor nagy nehezen sikerült felfeszítenem a szokatlan időkapszulát. Tervrajzok, galaktikus
térképek, egy napló meg egy telefirkált receptkönyv hevert előttem a porban.
A tervrajzok egy SX-6 névre keresztelt egyszemélyes űrhajó felépítését és működési elvét
ábrázolták. Na igen, bevallom, a tejfölmeghajtást se az ujjamból szoptam, hanem Ernő bá ötletét
csórtam el. A tejfölből kivont zsír elégetésével hatalmas tejfölhajtóerő keletkezik, amely megfelelő
pályára helyezi az űrjárgányt. Egy csapásra megértettem azt is, hogy miért volt olyan fontos az
ükapámnak a tejgazdaság. Nagyon ajánlom, hogy igaza legyen az öregnek, különben végem. Az ő
tervei alapján készült ugyanis SX-7. Az első akadályt sikerrel vettük, igaz, Scriptio?
Igaz, Pali. A röppálya tökéletes. Fél fényóra múlva rákanyarodunk a Tejútra.
6.
[…]
8. bejegyzés [január 2., 23:42]
Attól, hogy befuccsolt az étvágygerjesztőd, még igazán segíthetnél, Scriptio. Nesze, itt
van két tojás, hadd lássam, mire mész velük. Hé, Ernő bá receptjében az áll, hogy a
keverőtálba kell ütni, nem a levegőbe! És még kevésbé a műszerfalra, fúj!
Bocsánat, Pali. A súlytalanság az oka.
Persze-persze, én is ezt mondanám. Na, ne már, a tej is cseppenként repked itt nekem.
Mikor lesz már ebből tészta? Várj csak, van egy ötletem! Majd a habverővel
összeterelgetek mindent a tálba. Látod? Kezdek belejönni. Egész jó móka ez a
kotyvasztás! Szórj ide gyorsan egy kis lisztet, meg cukrot. Egy suhintás balra, kettő
jobbra, és már kész is.
Mi a következő lépés? Még hogy egy órát pihentessem a tésztát? Ebből nem eszel,
Ernő bá! Ugorjunk a sütésre! Először is kell egy serpenyő. Meg is van. Hoppá, ez az
indítókarral kombinált vészfék volt, na mindegy. Úgyis a tejturbinákkal irányítom az
űrtutajt, minek ide vészfék. Már csak egy kis olaj hiányzik…
Vezeték nélküli hálózatot észleltem.
Micsoda? Hogy hívják?
Labdaháló. Csatlakozzak?
Naná! Addig begyújtom a gázrezsót. Mutasd csak, mi jön be kezdőoldalnak?!
pallapedia.pg
Jól hangzik. Ez valami helyi lexikon lesz. De mit rövidít a pégé?
Palla Galaxis. A Palla latin eredetű szó, jelentése: labda. Leghíresebb csillaga a
Zanussi, amelyhez hét bolygó tartozik. A Palla Sette (P-7) nevű jégitest felszíne
egy gombóc csokoládéfagylaltra emlékeztet.
Megvan, Scriptio! Megtaláltuk! Ez az ükapám csillagrendszere! Nézd csak, ott van!
Fagyi a láthatáron! És az ott mögötte nem egy kókuszgolyó?
De igen. A Palla Sei (P-6) bolygó légkörében magas a kókuszreszelékkoncentráció.
Na, erre enni kell! Itt bénázok a késsel, így nem lehet rendesen palacsintát sütni. Itt
lebeg ez a sok szörnyszülött, még elmegy tőlük az étvágyam! Inkább feldobom, úgy
biztos menni fog.
Légy óvatos, Pali.
A fene az érzékeny processzorodba, Scriptikém! Tudok én magamra vigyázni, figyelj!
Egy, két, há… SEGÍTSÉÉÉG!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése